Sunday 3 February 2013

Kisah Stileto Bahagian 8


Situasi : Kantin sekolah

Waktu rehat semua pelajar sekolah ke kantin untuk makan. Pada masa yang sama muncul seorang perempuan (‘Ema’ bukan  nama sebenar) yang fizikalnya sederhana rendah, bermata bulat dan kehitaman, bibir nipis kemerahan serta kulitnya putih lembut dan seorang yang pemalu.

Jejaka : Hai lama tak nampak awak.
Ema    : (senyum) Awak ke saya yang lama tak nampak?
Jejaka : Awak lah. Saya selalu je lalu depan kelas awk tapi awak buat tak tahu je.
Ema    : Maklumlah awak dah ada orang sayang, saya dah tak boleh nak buat macam dulu lagi.
Jejaka : Itu bukan alasannya. Saya tetap kawan awak yang pernah awak kenal sebelum ini.
Ema    : Saya kira beranggapan awak dah tak macam dulu lagi la. Maaflah awak awak bukan orang
            yang saya pernah kenal dulu. Awak sudah banyak berubah sekarang.  
Jejaka : Tak kira lah macam mana pun, saya tetap anggap awak sebagai kawan baik saya.
Ema    : Baiklah awak, saya minta diri dulu dan selamat berbahagia.

Tiba-tiba Bunga muncul dari belakang Jejaka.

Jejaka  : Eh Bunga... (terkejut)
Bunga  : Siapa Ema pada awak?
Jejaka  : Tak ada siapa-siapa.
Bunga  : Setahu saya Ema itulah yang suka kat awak dulu kan?
Jejaka  : Eh mana ada macam itu, dia hanya kawan baik saya masa form5 dulu lah.
Bunga : Saya dapat tahu cerita yang awak pernah nak ‘tackle’ dia dulu kan. Takkan tak ada apa-apa
              antara awak dengan Ema?
Jejaka : Saya dengan Ema tak ada apa-apa lah awak, ini mesti awak cemburu kan?
Bunga : Saya nak tanya, sebelum awak suka kat saya dulu, adakah awak pernah menaruh  apa-apa
              Perasaan pada dia?
Jejaka : Tak pernah lebih dari seorang kawan awak.
Bunga : Ada orang bagitahu saya yang Ema itu suka sangat kat awak. Kenapa awak tidak layan dia?
Jejaka : Dah namanya kawan takkan la saya nak buat lebih-lebih pula.
Bunga : Kalau suka cakap la suka senang.... (mimik muka masam) tak payahlah nak ‘couple’ dengan
             Saya kalau dah ada orang suka.

Bunga berlalu pergi dengan perasaan cemburu dan marah. Jejaka tidak menghiraukannya.


<<Bersambung>>  

No comments:

Post a Comment